Heel Den Bosch is lekker onderweg.

Gemeente ’s-Hertogenbosch is op weg naar een klimaatneutrale toekomst.
Een uitdaging die alleen samen met alle inwoners bereikt kan worden. Omdat mobiliteit essentieel is voor een duurzame stad, biedt de gemeente allerlei oplossingen en initiatieven om de reis van vandaag en morgen te blijven verbeteren. Maar hoe stimuleer en activeer je ruim 150.000 mensen om zo duurzaam mogelijk van A naar B te reizen?

Campagne gedragsverandering
DE VRAAG
Slim, groen en gezond van A naar B.

In samenwerking met gemeente ’s-Hertogenbosch stonden we voor de uitdaging om alle inwoners bewust te maken van de vele oplossingen die bijdragen aan het verduurzamen van de mobiliteitsstad. Maar een succesvolle campagne gaat veel verder dan puur en alleen informeren over (deel)fietsen, e-bikes, deelauto’s en openbaar vervoer. Dat vraagt om een slimme offline én online aanpak die mensen niet alleen aan het denken zet, maar aanzet tot actie.

kerngedachte
Zoveel motivaties om lekker onderweg te zijn.

Een klimaatneutrale toekomst bereik je niet door alleen maar te communiceren over duurzaamheid. Natuurlijk is milieu een belangrijke drijfveer, maar welke andere (intrinsieke) motivaties spelen er bij de mensen om bewust te kiezen voor bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto. In samenwerking met een onderzoeksbureau, dat gespecialiseerd is in gedragspsychologie, brachten we deze zogenoemde social nudges in kaart en konden we de doelgroep(en) gericht aanspreken en stimuleren.

Zo speelden we onder meer in op motivatieredenen als gezonder, sneller, makkelijker, goedkoper en leuker van A naar B reizen. Factoren die veel dichter bij de burger staan en stuks voor stuk helpen bij het bereiken van een duurzame mobiliteitsstad. Soms via een interventie, dan weer als compliment of beloning, maar altijd met een duwtje in de rug. Allemaal om heel Den Bosch ‘Lekker Onderweg’ te krijgen.

CAMPAGNE-AANPAK

We ontwikkelden een crossmediale campagne van specifieke locaties op wijk- en straatniveau tot social targeting. Alles komt samen in één online omgeving die fungeert als mobiliteitsplatform. Op denbosch.nl/lekkeronderweg vinden de inwoners informatie, tips en suggesties over hoe zij lekker onderweg kunnen zijn in de gemeente.

Omdat ‘Lekker Onderweg’ bestaat uit meerdere vormen van mobiliteit, is de mobiliteitscampagne opgedeeld in verschillende deelcampagnes. Zo begon de lancering met de focus op het stimuleren van fietsen en e-bikes.