Afval scheiden en recyclen draagt bij aan een beter milieu, dat weet iedereen… Toch blijkt dit in de praktijk nog veel te weinig te gebeuren. Ruim 75% (!) van het afval in de grijze bak en ondergrondse container hoort hier niet in thuis, zo blijkt uit cijfers. Tijd voor de Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch om het anders te gaan doen. Niet meer mensen informeren over wat wel en niet mag, maar hen wakker schudden en bewust maken van dit probleem met een spraakmakende campagne. En die namen wij voor onze rekening!

Ludieke campagne
The Line ontwikkelde de ludieke campagne ‘Onterecht in de bak’, waarmee het probleem meteen groots op de kaart werd gezet. De campagne werd afgetrapt met een tease-fase. Hierin werden alle inwoners op een prikkelende wijze geconfronteerd met alle gevallen die ‘onterecht in de bak’ zitten. Onder hen was boegbeeld Philip S., waarvan de suggestie werd gewekt dat het een persoon was. In werkelijkheid verwijst hij natuurlijk met een knipoog naar het bekende elektronicamerk.

“In gemeente Den Bosch zitten er 49 onterecht in de bak” en “Philip S. hoort niet in de bak!”. Deze mededelingen hingen verspreid in abri’s, op Centercom-borden en wildplakplaatsen door de hele stad. Op de speciale actiesite www.onterechtindebak.nl werd het verhaal toegelicht, kon men zelf in actie komen en een petitie tekenen om Philip S. en alle andere gevallen ‘uit de bak te halen.’

Actiegroep
In de tease-fase werd zelfs geprotesteerd in het centrum door een actiegroep – bestaande uit acteurs – die pleitte voor Philip S. en alle andere gevallen die onterecht in de bak zitten. De Afvalstoffendienst werd in deze fase nog niet genoemd als afzender, maar er werd gecommuniceerd vanuit deze zogenaamde actiegroep, om zo de boodschap en het spraakmakende effect kracht bij te zetten. En met succes, want de hele case werd breed uitgemeten in regionale en landelijke media.

Onthulling
Dat het om afval ging, werd in fase 2 duidelijk. Philip S., maar ook Siemen S. en Son Y. blijken elektrische apparaten te zijn, die onterecht in de grijze bak zitten. En daar horen ze natuurlijk niet! Daarom geeft de Afvalstoffendienst – die in deze fase ook als afzender onthuld werd – tekst en uitleg over de campagne en krijgen mensen tips over afval scheiden. Later zullen nog meer gevallen die onterecht in de bak zitten volgen.

Nu, na een jaar keihard werken staat met ‘Onterecht in de bak’ een spraakmakende en ludieke campagne, die zelfs voor landelijke bekendheid heeft gezorgd. En daar zijn we trots op. Op naar een schoner Den Bosch!

In de media
De campagne werd breed uitgemeten in diverse (landelijke) media. Een greep uit alle berichten:

Omroep Brabant: http://goo.gl/IiqGcO
Brabants Dagblad: http://goo.gl/KynfUM
De Telegraaf: http://goo.gl/PQEE29
LINDA: http://goo.gl/02B8Ik